«Το ποδόσφαιρο είναι το πιο διεθνές άθλημα που υπάρχει, γι' αυτό είναι ένα εξαιρετικό εργαλείο ήπιας δύναμης, για να γίνεις γνωστός στ...
«Το ποδόσφαιρο είναι το πιο διεθνές άθλημα που υπάρχει, γι' αυτό είναι ένα εξαιρετικό εργαλείο ήπιας δύναμης, για να γίνεις γνωστός στο εξωτερικό. Το ήπιο γίνεται έτσι λειτουργικό με τη σειρά του για την επίτευξη σκληρής ισχύος, η οποία μπορεί να αντιπροσωπεύεται, για παράδειγμα, με συμφωνίες που αφορούν τους ενεργειακούς πόρους. Υπάρχει λοιπόν μια στενή σχέση μεταξύ ποδοσφαίρου και γεωπολιτικής και το "ντέρμπι του Κόλπου" μεταξύ Κατάρ και Σαουδικής Αραβίας ανταποκρίνεται σε αυτές τις δυναμικές».
Αυτά είναι τα λόγια με τα οποία ο Αλεσάντρο Ποστιλιόνε, δημοσιογράφος και καθηγητής του Rome Business School, σχολιάζει την είσοδο της Σαουδικής Αραβίας στον κόσμο του ευρωπαϊκού ποδοσφαίρου, κατά τη διάρκεια συνεδρίου για την παρουσίαση του βιβλίου Football and Geopolitics: πώς και γιατί χώρες και δυνάμεις χρησιμοποιούν το ποδόσφαιρο για τα γεωπολιτικά τους συμφέροντα.
Το βιβλίο, που γράφτηκε από κοινού με τον Βαλέριο Μαντσίνι, επίσης καθηγητή στο Rome Business School, και τον Ναρσίς Παλαρές-Ντομενέκ, υπεύθυνο εξωτερικών σχέσεων της αντιπροσωπείας της Κυβέρνησης της Καταλονίας στην Ιταλία, ρίχνει φως στους στενούς δεσμούς μεταξύ του κόσμου του ποδοσφαίρου και της γεωπολιτικής, που κυμαίνονται από τη χρήση του ποδοσφαίρου ως διπλωματικού εργαλείου μέχρι τον ρόλο νέων πρωταγωνιστών, όπως οι αμερικανικές, κινεζικές κι αραβικές πρωτεύουσες.
Σύμφωνα με τον Ποστιλιόνε η αγορά της Νιούκαστλ από το Ταμείο Δημοσίων Επενδύσεων της Σαουδικής Αραβίας ανταποκρίνεται επομένως επίσης σε μια γεωπολιτική λογική ήπιας δύναμης, στο πλαίσιο της στρατηγικής ανανέωσης της εικόνας του Βασιλείου στο εξωτερικό: αυτό είναι μόνο ένα από τα πολλά παραδείγματα χρήσης του ποδοσφαίρου ως όργανο εξουσίας από διεθνείς παράγοντες.
Από την άλλη πλευρά, «ο χάρτης του ΟΗΕ δείχνει 193 κράτη, οι ομοσπονδίες FIFA 211: το ποδόσφαιρο μπορεί να κατανοήσει τη διεθνή δυναμική με πολύ ακριβή τρόπο» σχολιάζει ο Παλαρές-Ντομενέκ.
«Σκεφτείτε τους οκτώ χορηγούς του Champions League. Όλοι αφορούν προϊόντα που μπορούμε να αγοράζουμε καθημερινά, εκτός από ένα: την Gazprom, μια κρατική εταιρεία της Ρωσικής Ομοσπονδίας για την πώληση φυσικού αερίου απευθείας στις κυβερνήσεις».
Και καταλήγει: «Η Ρωσία χρησιμοποιεί έτσι το ποδόσφαιρο για να πετύχει τους γεωπολιτικούς της στόχους, ειδικά για τον ενεργειακό εφοδιασμό ενός γίγαντα όπως η Γερμανία. Αυτό εξηγεί επίσης την απόφαση να επενδύσουμε στο Παγκόσμιο Κύπελλο του 2018».
Πηγή:naftemporiki.gr