Πολλά έχουν ειπωθεί για το ζεϊμπέκικο. Ένας χορός που σπάνια τον συναντάς σε οποιοδήποτε άλλο μέρος του κόσμου. Εκφραστικός μέχρι "θα...
Πολλά έχουν ειπωθεί για το ζεϊμπέκικο. Ένας χορός που σπάνια τον συναντάς σε οποιοδήποτε άλλο μέρος του κόσμου. Εκφραστικός μέχρι "θανάτου" αλλά και πολλές φορές μέσο επίδειξης μαγκιάς. Άλλοτε μοναχικός αλλά τα τελευταία χρόνια υπό τη συνοδεία χειροκροτημάτων. Σε κάθε περίπτωση, χορός για λίγους που χορεύεταιόμως απότους περισσότερους.
Ελάχιστα όμωςέχουν ειπωθεί για τα αίτια του παράξενου αυτού χορού. Τι προκαλεί αυτή την αργόσυρτη εναλλαγή βημάτων με τα χέρια απλωμένα και το κεφάλι σκυφτό; Ποιο συναίσθημα κυριαρχεί στον εκφραζόμενο εκείνη τη στιγμή; Και κυρίως, ποια μουσική μπορεί να χορευτεί στο ρυθμό των 9/8, ένα ρυθμό που όμοιός του δεν υπάρχει πουθενά στον πλανήτη;
Τα εννέα όγδοα, είναι ένας περίεργος ρυθμός που κάτι "περισσεύει". Είναι ένα παραπάνω βήμα, ένα "μετέωρο" βήμα που αλλάζει τα δεδομένα. Είναι ένα χτύπημα επιπλέον, που υποδηλώνει τη συμφορά. Την προσωπική συμφορά που έτυχε σ' αυτόν που θέλει να την εκφράσει χορεύοντας. Γιατί όλα τα τραγούδια που γράφονται στα εννέα όγδοα, είναι απολύτωςθλιβερά, παραπονιάρικα, κρύβουν ή φανερώνουν προδοσία, αχάριστη συμπεριφορά, απονιά, απώλεια και θάνατο. Κυρίως θάνατο, σε οποιαδήποτε μορφή.
"Το ζεϊμπέκικο είναι μοναχικός χορός και πένθιμος" είχε γράψει σοφά ο Διονύσης Χαριτόπουλος. Αλλά, ακόμη καλύτερα είχε περιγράψει το σπάνιο αυτό χορό, ο Τάκης Μουσαφίρης, τον οποίο χάσαμε πρόσφατα, απευθυνόμενος στο μεγάλο Στράτο Διονυσίου.
Είχε πει ο εκλιπών Τάκης Μουσαφίρης (R.i.p)
«Θυμάμαι είχα πει στον Στράτο: "Όταν χορεύει μόνος του κάποιος ζεϊμπέκικο και τεντώνει τα χέρια του σαν σταυρωμένος, σαν να θέλει να γίνουν φτερά και να πετάξει, να τον κοιτάς στα μάτια.
Αυτός εκείνη την ώρα πνίγεται και σου ζητάει το χέρι σου να τον σώσεις.
Είναι ιερή στιγμή, το ζεϊμπέκικο, τα εννέα όγδοα, είναι ένα βήμα μετέωρο. Ποτέ μην κρίνεις πώς χορεύει ένας χορευτής όπως ποτέ μην κρίνεις πώς προσεύχεται ένας άνθρωπος.»
* Η δήλωση του Τ. Μουσαφίρη δημοσιεύτηκε από την Ευαγγελία Μουστάκα στο rembetiko.gr