Δεν είναι λίγοι αυτοί που έχουν αντιδράσει στα περισσότερα "μέτρα" της Πολιτείας για την αντιμετώπιση του κορωνοϊού. Άλλωστε, ...
Δεν είναι λίγοι αυτοί που έχουν αντιδράσει στα περισσότερα "μέτρα" της Πολιτείας για την αντιμετώπιση του κορωνοϊού. Άλλωστε, εκτός από την αντιφατικότητα των περισσότερων, αλλά και την γκρίνια κάποιων που αρέσκονται να εναντιώνονται σε όλα, υπάρχει και μια δυσκολία στην κατανόηση της απόλυτης χρησιμότητας στις περισσότερες αποφάσεις,είτε αυτές προέρχονται από την Ειδική Επιτροπή είτε από τα Κυβερνητικά στελέχη.
Κλασσικές περιπτώσεις η επικινδυνότητα της μάσκας, η οποία μετά μετατράπηκε σε αναγκαιότητα, η απαγόρευση του ψαρέματος αλλά και πολλές από τις απαγορεύσεις μετακίνησης, όπου για δύο παρόμοιες περιπτώσεις, η μία επιτρεπόταν και η άλλη όχι. Όπως και νάχει, φτάσαμε εξαντλημένοι μετά από ένα χρόνο να αποδεχόμαστε σχεδόν κάθε τι, αρκεί αυτό να υποστηρίζεται από την κατεύθυνση προς την "Ελευθερία", πρώτα με το εμβόλιο και σήμερα με την μεταφορά της ώρας της Ανάστασης.
Το τελευταίο, αποτελεί το μεγαλύτερο παράδοξο στη σύγχρονη Ελληνική ιστορία. Αν υπήρχε Έλληνας πριν δύο χρόνια, που θα τολμούσε να προαναγγείλει κάτι τέτοιο, θα είχε ξεσηκωθεί ο -σε άλλες περιπτώσεις πολύ ενεργός- Χριστιανικός κόσμος και θα είχαμε διαδηλώσεις κατά του "Αντίχριστου" απ' άκρου εις άκρον της χώρας. Αυτή τη φορά όμως, ουδείς αντέδρασε. Να συνασπίστηκαν όλοι προ της απειλής; Μα η Εκκλησία αντιστεκόταν σθεναρά σε κάθε περιορισμό της λειτουργίας. Να φοβήθηκαν τον συνωστισμό; Μα τότε, μια εξαιρετική λύση θα ήταν το αντίθετο. Να γίνει η Ανάσταση στις 3 τη νύχτα, όπου σίγουρα, θα πήγαιναν πολύ λιγότεροι. Τι συνέβη και το Χριστεπώνυμο πλήθος, που σε τόσες άλλες περιπτώσεις αντέδρασε αστραπιαία, αυτή τη φορά πειθάρχησε τόσο αναίμακτα σε μια πρωτοφανή για τα Χριστιανικά χρονικά απόφαση; Ή μήπως υπήρξαν "φωνές" που δεν συμφώνησαν αλλά μπροστά στην ανάγκη προβολής της ομοφωνίας, πνίγηκαν;
Κάνοντας μια βόλτα στο Διαδίκτυο, βρήκαμε κάποιες από αυτές τις φωνές.
Η Πανελλήνια Ένωση Θεολόγων αναφέρει σε σχετικά ανακοίνωση, μεταξύ άλλων:
“Χωρίς να είμαστε αντίθετοι στα υγειονομικά μέτρα της Πολιτείας, θεωρούμε ότι η μετακίνηση του καθιερωμένου, από την πρώτη Οικουμενική Σύνοδο (325 μ.Χ.), εορτασμού της Αγίας Αναστάσεως, από την Κυριακή, την Ημέρα του Κυρίου, στο Μεγάλο Σάββατο, θα έχει μηδαμινό όφελος, από υγειονομικής πλευράς, θα προξενήσει, όμως, μέγιστη πνευματική ζημία στις συνειδήσεις των Ορθοδόξων πιστών της χώρας μας, που αποτελούν την μεγάλη πλειονότητα των Ελλήνων πολιτών.
Η ρύθμιση και διατήρηση της εορτής των εορτών, κατά τις πρώτες πρωϊνές ώρες της Κυριακής και όχι το Σάββατο, δεν καθορίστηκε τυχαία από τους Αγίους Πατέρες της Εκκλησίας μας, αλλά, επειδή έτσι η Εκκλησία μας παρέμεινε και παραμένει πιστή στα θεολογικά κείμενα της Αγίας Γραφής και της Ιερἀς Παραδόσεώς μας.
Από πλευράς εκκλησιαστικής και κανονικής τάξεως, δεν δικαιολογείται ουδείς και για οιονδήποτε λόγο, να αλλάζει, κατά το δοκούν, την ορισθείσα, με θεία σοφία εδώ και αιώνες, κανονική και λειτουργική τάξη της Εκκλησίας. Επίσης, δεν επιτρέπονται παρερμηνείες και αλλαγές στη λειτουργική ζωή, διότι, αυτές, πέρα από το γεγονός ότι θεωρούνται ασέβεια, σκανδαλίζουν το λαϊκό ορθόδοξο αίσθημα, που συνδέεται με την πίστη και την ευσέβεια του ελληνικού λαού.
Όλα τα σχετικά κείμενα της Καινής Διαθήκης αναφέρουν ότι το Μέγιστο Θαύμα του Χριστιανισμού, η Αγία Ανάσταση του Χριστού, αναγγέλθηκε από τις Μυροφόρες στους Αποστόλους, κατά παραγγελία του Αγγέλου, τα χαράματα της Κυριακής: «λίαν πρωῒ τῆς μιᾶς σαββάτων» (Μάρκ. 16, 1-8) – (Ματθ. 28, 1-8), «τῇ δὲ μιᾷ τῶν σαββάτων ὄρθρου βαθέος» (Λουκ. 24, 1-8) – (Ιω. 20, 1-2)"
Η Εκκλησία Κρήτης, ανακοίνωσε την διαφοροποίησή της στην απόφαση:
Διαφοροποιείται η Εκκλησία της Κρήτης από την πρόταση της Εκκλησίας της Ελλάδος ως προς το πώς θα εορταστεί το Άγιον Πάσχα. Μέσω επιστολής που έστειλε στην αρμόδια υπουργό, Νίκη Κεραμέως, κάνει λόγο για ιερές ακολουθίες εντός των Ιερών Ναών - με τήρηση όμως όλων των προβλεπόμενων μέτρων - και με αναλογία ενός ατόμου ανά 20 τ.μ.Επίσης, δεν κάνει λόγο για Ανάσταση στις 9 το βράδυ, αντιθέτως ζητά την τροποποίηση του ωραρίου απαγόρευσης το Μεγάλο Σάββατο στις 2 μετά τα μεσάνυχτα προκειμένου να μπορέσουν οι πιστοί να μπορούν να είναι στην Ανάσταση.
Ο Μητροπολίτης Δημητριάδος Ιγνάτιος μιλώντας στην ΕΡΤ1 είπε «Φοβούμαι ότι η μετάθεση της τελετής της Αναστάσεως θα φέρει τα αντίθετα από τα επιδιωκόμενα αποτελέσματα. Επειδή έχουμε την εμπειρία των τελευταίων ημερών, με τις μαζικές συγκεντρώσεις στις πλατείες, φοβούμαι ότι, εάν φέρουμε νωρίτερα την τελετή της Ανάστασης θα προκληθεί μεγάλη συσσώρευση ανθρώπων στις πλατείες μετά το πέρας της τελετής. Νομίζω ότι, εάν κρατήσουμε την παράδοση, η έξοδος των ανθρώπων θα είναι πολύ περιορισμένη χρονικά».
Αλλά και ο Μητροπολίτης Κυθήρων, έχει άλλη άποψη:
«Αντάρτικο» στην επίσημη απόφαση της Ιεράς Συνόδου για Ανάσταση στις 9 το βράδυ του Μεγάλου Σαββάτου, με... Ανάσταση στις 5 τα ξημερώματα της Κυριακής του Πάσχα, ετοιμάζονται να κάνουν οι κάτοικοι σε Κύθηρα και Αντικύθηρα, έπειτα από ανακοίνωση του Μητροπολίτη Κυθήρων και Αντικυθήρων Σεραφείμ.
Όπως αναφέρει στην ανακοίνωσή του ο μητροπολίτης: «Θα τελέσωμεν την τελετήν και την Θείαν Λειτουργίαν της Αναστάσεως ανήμερα του Πάσχα, αρχομένης της Ακολουθίας της Παννυχίδος ώρα 5 π.μ. και μετ’ αυτήν θα ακολουθήση η τελετή της Αναστάσεως, ο Όρθρος και η Αναστάσιμος Θεία Λειτουργία».
Συνεχίζεται αλλά και σκληραίνουν οι ανακοινώσεις:
Δηλαδή ο Χριστός θα αναστηθεί την δεύτερη και όχι την τρίτη μέρα! Πάλι υπερπηδά την Σύνοδο ο Αρχιεπίσκοπος;
Προβληματισμό για το μέχρι που είναι διατεθειμένη να υποχωρήσει η Εκκλησία για το Πάσχα προκάλεσε το αποτέλεσμα της χθεσινής επαφής Κυριάκου Μητσοτάκη-Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου.
Το χειρότερο όλων είναι πως η χθεσινή συνάντηση πρωθυπουργού-Αρχιεπισκόπου άφησε την αίσθηση πως η διοικούσα Εκκλησία “το συζητάει” να γίνει η Ανάσταση στις 9 το βράδυ. Ήδη οι πρώτες αντιδράσεις Ιεραρχών εκφράστηκαν δημοσίως με τον Μητροπολίτη Δημητριάδος να τονίζει: "H Ανάσταση πρέπει να γίνει κανονικά στις 12 τα μεσάνυχτα"
Οι ψίθυροι έχουν ξεκινήσει ήδη καθώς αν έχει υπάρξει συμφωνία Ιερώνυμου-Μητσοτάκη θα είναι η δεύτερη φορά που ο Αρχιεπίσκοπος υπερπηδάει την Σύνοδο, και “σερβίρει” την “τελική λύση”.
Τα Χριστιανικά Σωματεία, παίρνουν τη σκυτάλη:
"Τα Ορθόδοξα Χριστιανικά Σωματεία Αθηνών θεωρούν αυτονόητο καθήκον τους να μεταφέρουν την έμπονη κραυγή του ορθόδοξου χριστιανικού ελληνικού λαού, όπως την αφουγκράζονται να ακούγεται, απ΄ τη μία ως την άλλη άκρη της χώρας, σχετικά με την πρόσφατη αλλαγή της ώρας της τέλεσης της Ανάστασης του Κυρίου".
Κλείνοντας θα πρέπει να υπενθυμιστεί και ο λόγος που εορτάζουμε την Ανάσταση στις 12 τη νύχτα, δηλαδή ακριβώςμε την έναρξη της Κυριακής.
Η ακριβής ώρα που έγινε η Ανάσταση του Ιησού, αποτελεί ένα σημείο προβληματισμού και διαφωνίας μεταξύ των μελετητών, αφού κανένας από τους Ευαγγελιστές δεν κάνει σαφή αναφορά σε αυτήν. Ο Ματθαίος αναφέρει «Οψέ Σάββατων τη επιφωσκούση εις μίαν σαββάτων», προσδιορίζοντάς την μέχρι την ανατολή του ηλίου, την πρώτη ημέρα της εβδομάδος, εννοώντας την Κυριακή. Ο Λουκάς επίσης αναφέρεται στη πρώτη ημέρα της εβδομάδας, τα βαθιά χαράματα: «Τη δε μια των Σαββάτων, όρθρου βαθέως ήλθον επί το μνήμα».
O Ιωάννης γράφει όταν πέρασε η ημέρα του Σαββάτου, κατά την πρώτη ημέρα της εβδομάδας, όταν ήταν ακόμα σκοτάδι: «Έρχεται πρωί σκοτίας έτι ούσης εις το μνημείον». Και ο Μάρκος , συμφωνεί ως προς την ημέρα και προσδιορίζει το χρόνο μετά τη δύση του ηλίου. «Λίαν πρωί της μιας σαββάτων έρχονται επί το μνημείον ανατείλαντος του ηλίου».
Είναι φανερό πως όλοι συμφωνούν ως προς την ημέρα, Κυριακή, αλλά δίνουν διαφορετικές εκδοχές ως προς την ώρα της Αναστάσεως. Αυτό πιθανότατα συμβαίνει γιατί δεν τους ενδιαφέρει ιδιαίτερως η ώρα αλλά θεωρούν καθοριστικής σημασίας την επιβεβαίωση της ημέρας. Κι αυτό γιατί θέλουν να τονίσουν πως έγινε ακριβώς όπως το είχε πει ο Ιησούς.
Ο Χριστός είχε δηλώσει στους μαθητές Του «αποκτανθήναι και τη τρίτη ημέρα εγερθήναι», δηλαδή ότι θα καταδικαστεί σε θάνατο, αλλά την τρίτη ημέρα θα αναστηθεί. Αυτό λοιπόν που επιθυμούν όλοι οι Ευαγγελιστες είναι να γίνει σαφές ότι πράγματι, αναστήθηκε ο Ιησούς την τρίτη ημέρα!
Ο Ιησούς Χριστός πεθαίνει το μεσημέρι της Παρασκευής. Μέχρι τα μεσάνυχτα της Παρασκευής, είναι η πρώτη μέρα, μέχρι τα μεσάνυχτα Σαββάτου είναι η δεύτερη μέρα, οπότε ο Ιησούς πρέπει να αναστήθηκε από τις 00.01 την νύχτα της Κυριακής μέχρι και τις 24.00 της ίδιας ημέρας.
Γι αυτό το λόγο η Ορθόδοξη Εκκλησία έχει ορίσει ως ώρα της Ανάστασης, ακριβώς τη στιγμή που ξεκινάει η τρίτη ημέρα, με το σκεπτικό πως όποτε κι αν αναστήθηκε ο Χριστός, η σωστή ώρα περιέχεται μέσα στην Κυριακή.