Ευκαιρία επανεκκίνησης και μετασχηματισμού της Ελληνικής Οικονομίας αποτελεί το Σχέδιο Ανάκαμψης που παρουσίασε ο πρωθυπουργός και οι αρμό...
Ευκαιρία επανεκκίνησης και μετασχηματισμού της Ελληνικής Οικονομίας αποτελεί το Σχέδιο Ανάκαμψης που παρουσίασε ο πρωθυπουργός και οι αρμόδιοι υπουργοί. Τα 31 δις ευρώ των Ευρωπαϊκων κονδυλίων που θα εισρεύσουν με τη μορφή επιχορήγηση και δανείων, αποτελούν ευκαιρία ώστε να αναμορφωθεί το αναπτυξιακό μοντέλο της χώρας. Οι τομείς που πρόκειται να χρηματοδοτηθούν αποτελούν σημαντικό παράγοντα για την επόμενη ημέρα της Ελληνικής Οικονομίας, χωρίς όμως να είναι η μόνη κρίσιμη πτυχή του σχεδίου. Μεγάλη η λίστα των έργων που θα χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Η δημιουργία ενος νέου παραγωγικού μοντέλου αποτελεί ένα από τα σημαντικοτερα στοιχήματα. Στοχος θα πρέπει να είναι οι πόροι να κατευθυνθούν στους τομείς εκείνους που θα αποδώσουν τα μέγιστα και θα ενισχύσουν την ανάπτυξη. Το ύψος των προκαταβολών για την χώρα θα φθάσουν τα 3,9 δις. ευρώ και θα έρθουν μετά τον Ιούλιο/Αύγουστο. Τα χρήματα θα πρέπει με αξιοποιηθούν με ιδιαίτερη προσοχή, προκειμένου να αποφευχθούν τα λάθη του παρελθόντος.
Για αυτό το λόγο, η τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων που θέτει το σχέδιο αποτελεί σημαντικό παράγοντα για την επιτυχία του σχεδίου. Τα διαθέσιμα κονδύλια θα πρέπει να δεσμευτούν στο σύνολό τους έως το 2023 και να απορροφηθούν έως το τέλος του 2026 μέσω εξάμηνων εκταμιεύσεων οι οποίες θα συνδέονται με την επίτευξη συγκεκριμένων στόχων και οροσήμων. Σε αυτό το πλαίσιο θα υπάρχει και «κοφτης» στις εκταμιεύσεις, ο οποίος θα ενεργοποιείται όταν θα υπάρχουν καθυστερήσεις
Σημαντικό στοιχείο του προγράμματος είναι ότι σε περιπτώσεις που σημειωθούν υπερβάσεις στα έργα, αυτές θα καλυφθούν από τον κρατικό προϋπολογισμό, γεγονος που σημαίνει όχι μόνο στέρηση κρίσιμων κονδυλίων, αλλά και επιβάρυνση του ελλείμματος.
Η κρισιμότητα δεν αφορά μόνο την υλοποίηση των εγκεκριμένων έργων, αλλά και την υλοποίηση μια σειράς παρεμβάσεων στο ασφαλιστικό, τα εργασιακά, το φορολογικό, τη Δημόσια διοίκηση, το σύστημα Υγείας, κ.α. Σύμφωνα με κυβερνητικούς παράγοντες, οι παρεμβάσεις αυτές δεν αποτελούν απαίτηση των δανειστών, αλλά όπως αναφέρουν, βρίσκονται στο πυρήνα του προγράμματος της κυβέρνησης.
Χρηματοδότηση έργων
Ένας από τους κρισιμότερους παράγοντες για την επιτυχία του προγράμματος, είναι διαχείριση των δανείων των 12,7 δις. ευρώ. Σύμφωνα με το σχέδιο, θα γίνει από τις ελληνικές εμπορικές τράπεζες αλλά και ξένα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα που θα εκταμιεύουν δάνεια χωρίς κρατικές εγγυήσεις για τα επενδυτικά έργα.
Η χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης θα φτάνει μέχρι το 50% της επένδυσης με δάνεια χαμηλού επιτοκίου 0,2% - 0,3%. Το υπόλοιπο ποσοστό θα καλύπτεται κατά 30% με δάνειο από τις τράπεζες και κατά 20% με ίδια κεφάλαια της επιχείρησης. Αυτό σημαίνει ότι ο δανεισμός για τις επιχειρήσεις φθάνει στο 80% του έργου.
Μεγάλη λίστα έργων
Από τις μεγάλες επενδύσεις ξεχωρίζουν: Το Εξοικονομώ κατ’ οίκον (προϋπολογισμού άνω του 1 δις. ευρώ) η νέα στρατηγική για τη Δια Βίου Μάθηση και για το εθνικό σύστημα αναβάθμισης δεξιοτήτων ,η ψηφιοποίηση των αρχείων του Κράτους σε διαφόρους τομείς (δικαιοσύνη, πολεοδομίες, κτηματολόγιο, μετανάστευση, ΕΦΚΑ κα) και η ενσωμάτωση τους σε αντίστοιχα πληροφοριακά συστήματα.
Ακόμα προβλέπεται, ο μετασχηματισμός του γεωργικού τομέα με την προώθηση προγραμμάτων οικονομικής ενίσχυσης για την πραγματοποίηση επενδύσεων με προσανατολισμό την πράσινη γεωργία.
Ακόμα οι επενδύσεις για τη δημιουργία συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας για την ανάπτυξη των ΑΠΕ, η αποκατάσταση εδαφών παλαιών λιγνιτωρυχείων στη Δυτική Μακεδονία, η μεταρρύθμιση του ειδικού λογαριασμού ΑΠΕ, οι αστικές αναπλάσεις (π.χ. στον Ελαιώνα, στη Δυτική Αθήνα, στο νότιο παραλιακό μέτωπο της Αττικής, στη Θεσσαλονίκη, την Πάτρα και άλλες πόλεις, μικρές και μεγάλες).
Θα υπάρξει ένα δεύτερο «Εξοικονομώ» για τις επιχειρήσεις και το δημόσιο, ενίσχυση της τεχνολογίας του άνθρακος, η ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης των συγκοινωνιών, με την επιδότηση σταθμών φορτίσεως για ηλεκτροκίνητα οχήματα σε ολόκληρη την Ελλάδα αεροδρόμια, εθνικές οδοί, σταθμοί εξυπηρέτησης οχημάτων, πρατήρια καυσίμων κ.α.
Ακόμα προωθούνται η αντικατάσταση μέρους του στόλου των αστικών συγκοινωνιών στην Αθήνα και Θεσσαλονίκη με ηλεκτρικά λεωφορεία και επιδοτείται η αντικατάσταση των παλαιών ρυπογόνων ταξί.
Στη λίστα υπάρχουν ακόμα, ηλεκτρικά έργα υδρεύσεως, η δημιουργία υποδομών επεξεργασίας αστικών λυμάτων σε οικισμούς κάτω των 2000 κατοίκων σε τουριστικά και περιβαλλοντικά ευαίσθητες περιοχές (παραλιακά μέτωπα Κορινθίας, δυτικό παραλιακό μέτωπο Βόλου, περιοχή Μόρνου, οικισμοί σε Ιωάννινα, Πέλλα, Κερατέα, οικισμοί σε νησιά όπως Κρήτη, Κέρκυρα, Σκύρος, Σκόπελος κα) και στην Μοναστική Κοινότητα Αγίου Όρους ,η αναδάσωση 16.500 εκταρίων (165.000 στρέμματα) σε όλη την Ελλάδα με έμφαση σε περιαστικές περιοχές.
Για τη βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας εντάσσονται στο σχέδιο διάφορα έργα ανά την Ελλάδα καθώς και οι μεγάλοι άξονες ΒΟΑΚ και Ε65.